Verblijfsvergoeding

Wie betaalt welke kosten?

Voor zover u in orde bent met de ziekteverzekering, betaalt het agentschap Zorg en Gezondheid van de Vlaamse overheid de personeelskost van de begeleiders. Het beschut wonen stuurt de nodige facturen rechtstreeks naar het ziekenfonds, dat op zijn beurt factureert aan het agentschap. Het beschut wonen zal dus geen kosten voor het zorgpersoneel aanrekenen.

Inbegrepen in de verblijfsvergoeding:

  • de verblijfskost
  • de uitrusting van de woning
  • de nutsvoorzieningen
  • kosten verbonden aan het wonen zoals verzekeringskosten, gemeentebelastingen, afvalverwerkingskosten, communicatiemogelijkheden...

Niet inbegrepen in de verblijfsvergoeding:

  • kosten voor medicatie en medische consulten
  • voeding
  • kledij en persoonlijke zaken
  • onderhoud van de woning
  • mobiliteit
  • deelname aan activiteiten

Eventuele bijkomende kosten

Aan zorggebruikers die zelf over een woonst beschikken, kunnen we bij begeleiding door beschut wonen brandpreventiematerialen in de woonst (zoals autonome rookdetectoren, een branddeken en een brandblusapparaat), voorzien. Daarvoor vragen we een huurwaarborg van € 50.
(zie artikel 12 in het huishoudelijk reglement.)