Patiëntenrechten en ombudsfunctie
Wat zijn mijn rechten als patiënt?
De ‘wet betreffende de rechten van de patiënt’ kent u als patiënt een aantal rechten toe en omschrijft hoe u deze kunt uitoefenen:
- Ontvangen van een kwaliteitsvolle dienstverlening
- Vrij kiezen van de beroepsbeoefenaar
- Geïnformeerd worden over de gezondheidstoestand
- Geïnformeerd toestemmen in een tussenkomst.
- Zorgvuldig bijgehouden patiëntendossier + inzage en afschrift
- Verzekerd zijn van de bescherming van persoonlijke levenssfeer
- Neerleggen van een klacht bij een ombudsdienst
- Recht op pijnbehandeling
Voor verdere info kan u terecht op deze website van de Belgische overheid of kan u hier de folder over de patiëntenrechten downloaden.
Klachtenbemiddeling
Al onze medewerkers scholen zich voortdurend bij om hun kennis en vaardigheden up-to-date te houden, om u met de beste zorgen te kunnen omringen. Bent u ondanks alle inspanningen niet volledig tevreden over de aangeboden zorg en worden uw vragen of klachten daarover niet gehoord? Dan kan u contact opnemen met de ombudspersoon van het ziekenhuis. Deze bemiddelaar is geen personeelslid van het ziekenhuis en heeft dus een onafhankelijke positie.
De ombudsvrouw zal altijd naar u luisteren, uw vragen ernstig nemen en samen met u zoeken naar de beste oplossing. Uiteraard blijven de gesprekken en de registratie van gegevens volledig vertrouwelijk en anoniem. De ombudsvrouw zal nooit zonder uw toestemming verdere stappen ondernemen.
Externe ombudspersoon GGZ provincie Oost-Vlaanderen en West-Vlaanderen
De ombudsvrouw komt wekelijks op maandag.
- In campus Oosterzele van 9u00 tot 10u00.
- In campus Zottegem van 10u30u tot 13u00.
Voskenslaan 95
9000 Gent
Meer informatie over de werking van de externe ombudspersoon vindt u terug op de website van Geestelijke Gezonheidszorg.