Uw rechten als patiënt zijn wettelijk beschreven als basis voor een goede en duurzame relatie tussen de patiënt en de zorgverlener. Lees hierover meer op de website van de Belgische overheid.
 

Het initiatief Beschut Wonen ‘De Vlaamse Ardennen’ wil klachten en opmerkingen/vragen van zorggebruikers en hun familie/vertrouwenspersoon/betekenisvolle personen horen vanuit de gedachte dat deze bijdragen aan de kwaliteit en veiligheid van de totale zorg- en dienstverlening.

Rechten van de patiënt, zorggebruiker

Zowel voor de patiënt, de zorggebruiker, als de zorgverlener staat alle informatie over de wet betreffende de rechten van de patiënt gebundeld in een zeer toegankelijke brochure: “Wet ‘Rechten van de patiënt’ - In een goede relatie weet je wat je aan mekaar hebt”.

  1. Ontvangen van een kwaliteitsvolle dienstverlening
  2. Vrij kiezen van de beroepsbeoefenaar
  3. Geïnformeerd worden over de gezondheidstoestand
  4. Geïnformeerd toestemmen in een tussenkomst.
  5. Zorgvuldig bijgehouden patiëntendossier + inzage en afschrift
  6. Verzekerd zijn van de bescherming van persoonlijke levenssfeer
  7. Neerleggen van een klacht bij een ombudsdienst
  8. Recht op pijnbehandeling
     

Lees hier de volledige brochure Wet Rechten van de patiënt

De klachtenprocedure voor zorggebruikers

Onder klacht verstaan we elke uiting van ongenoegen en ontevredenheid van een zorggebruiker en/of van de familie van de zorggebruiker in verband met het begeleidingsproces en/of verblijf in het initiatief beschut wonen.

Elke klacht die niet in een huisvergadering of in de zorggebruikersraad aan bod kan komen, kan men aankaarten via de interne (bij de coördinator van het IBW) of externe (bij de externe ombudspersoon) klachtenprocedure.

Klik hier en lees meer over de klachtenprocedure voor interne zorggebruikers.

Externe ombudspersoon GGZ provincie Oost-Vlaanderen en West-Vlaanderen

Oude abdij
Drongenplein 26
9031 Drongen

Meer informatie over de werking van de externe ombudspersoon vindt u terug op de website van Geestelijke Gezonheidszorg.